fredag 27 maj 2016

Är tätbefolkat attraktivt i framtiden?

Norrsken i Dockmyr, Bräcke oktober 2015


Pratade med en dam i Stockholm igår.

Hennes far kom från Gimdalen i Bräcke och sa att utrycket var att man åkte till stan när de skulle till Bräcke.

Jag nämde att på Ornö var det Dalarö som var stan i samma tidsperiod. Hur var det då när du var liten då frågade hon medlidsamt? Jag bodde utomlands då sa jag kort.

Efteråt har jag funderat lite på de platser jag bott på vilket blivit en del. Till att börja med pga min fars jobb och sedan pga utbildning och jobb.

Här kommer ett axplock hur de platserna ser ut idag (vissa egna aproximationer).

Plats Personer Kvadratkilometer
Karachi 24,300,000 3,500
Athen 3,750,000 1,300
Bangkok 14,500,00 1,500
Toronto 5,500,00 5,900
Stockholm 1,300,00 3,600
Dalarö 1200 720
Ornö 300 50
Haverö 1100 950


Tror detta har gett mig lite perspektiv av vad som är en bra plats att bo på.

Tror inte riktigt på staden som framtidens boplats. Städer har växt mycket i industrialismens uppgång (man behövde folk till fabrikerna). Med bra telekommunikation och effektiv distribution av varor har de inte samma betydelse längre.

Vad jag vill säga att det som görs ute i landet med att dra ut fiber till husen nog kommer att ha större betydelse än vi tror. Kan vi utnyttja husen utanför städerna mer finns det för det första ingen bostadsbrist i Sverige.

Det är svårt att sia och det svåraste det är att sia om är framtiden.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar