söndag 18 maj 2014

Rapport från 2:a Riksdagen

http://lbrd.helasverige.se/om/landsbygdsriksdagen-2014
Fick tillfälle att närvara på min andra landsbygdsriksdag i helgen (förra var för 2 år sedan i Ronneby). Även denna skulle jag representera Turinge Intresseförening men innan vi hade betalt så blev jag invald i styrelsen för Hela Sverige ska leva Västernorrlands styrelse som suppleant på 1 år. Så denna gång plockade de upp upp kostnaderna och jag fick representera dom i helgen. Det känns bra att ha fått en plats i ett större sammanhang.

Vad gör man på en Landsbygdsriksdag?

Träffar människor och utbyter tankar skulle jag säga. I detta fall var det med landsbygdsfokus givetvis eftersom detta är den stora eventen för Hela Sverige skall leva som körs vartannat år.

Då kan man ju undra på vad är landsbygd. I mitt sett att se det är all yta i Sverige utanför de tre större byarna (Stockholm, Göteborg och Malmö). Resten är ju landsbygd. Så det som kommer fram här har hyfsad stor betydelse för Sveriges framtid.

Gjorde jag någon nytta förutom att jag lärde mig mycket? Jo jag skrev under en "motion" om Lanthandel 3.0 ihop med Carl från Kalmar län. Ni kan läsa om den på sidan 116 i dokumentet http://lbrd.helasverige.se/wp-content/uploads/Dokumentation_Open-Space_LBRD2014.pdf (Sven-Erik Bucht, riksdagsman från Haparanda skulle rösta på den i riksdagen om den kommer så långt sa han på bussen in till middagen igår kväll)

Här kan ni se mig och Carl på ljugarbänken (som någon kallade platsen) diskuterande hans idé som jag nu skall hjälpa till att förverkliga.
Lena och Ola var en mycket positiv bekantskap. Ni kan hitta dom på http://landskapsarkeologerna.se De stod i Nordanstigs monter eftersom de drivit ett projekt i just Nordanstig
Det var också en mängd informationsträffar och mindre workshops där man kunde få där man kunde lära sig en del.

Björn Berg (en av på Telias talepersoner och en utmärkt kommunikatör) var gladare än på länge. Han kunde berätta om Telias investeringsplaner och vad det betyder för täckningen av de mobila system på landsbygden. Han var mest glad över att den omorganisation som man gjorde 1 april där det nu bara finns ett Telia i Sverige. Eftersom tiden var så kort kom han inte in på Skanovas fiberinvesteringar så jag föreslog att nästa gång skulle han ta med sig Inger Gunterberg (kommunikationschef på Skanova) som får hålla en egen presentation om Skanovas fibersatsningar.

På utställnings platsen (i Göranssons Arena) kunde man träffa många aktörer som hade antingen anknytning till Landsbygden eller Gävleborg.

Gunilla Axén (chef på utvecklingsenheten på Svenska Fotbollsförbundet) berättade om deras landsbygds satsning (En förening i varje by). Att deras monter var lite rumphuggen berodde på en miss av grannen PostNord som inte klarade av ett bud från Solna till Sandviken på ett dygn. Nu fick de reda på detta direkt av Gunilla på fredag morgon. Det skulle tydligen bli en reklamation för att om paketet kommer fram på måndag så gör inte speciellt mycket nytta.
Träffade Jens Nilsson (EU politiker med förflutet som kommunalråd i Östersund) på golvet. Han hade tydligen refererat till Bräcke bara för en vecka sedan nere i Bryssel under förhandlingarna med kommisionen angående Sveriges satsning på fiber på landsbygden under nästa programperiod. Får se om vi kan få fram mer fakta underlag och stötta honom.

Kan nämna att Bredbandsforum och PTS var där så man fick ju träffa gamla bekanta (som Patrik och Mattias). Eftersom vi inte hann få till en utställningsplats själva kunde jag lägga grabbarnas reklamblad om vår nya KartApp på PTS bord. Alla reklamblad gick åt. Tack Bredbandsforum.

Mex (Mats Erixon) var givetvis där men med Rikteater hatten denna gång. Sprang även på Åke Edin på golvet (plus många fler gamla bekanta)

Lördagkvällen var en höjdare (och kanske belöningen till alla ideella runt om i Sverige som tack för hårt arbete).


Tror det är Eskil som står där framme med någon
Gänget (ett av dom i varje fall)
Förberedelse för attack
Precision vid leverans (maten var i toppklass hela helgen men detta var utöver det vanliga)
Midvinterglöd (underhållning i världsklass, nackhåret reste sig) Youtube länk
Baren (en av dom)
Antigen var jag eller kameran suddig men jag blev både uppbjuden och fick tillfälle att bjuda upp till dans.
Sista bussen hem
Läggdags 01.30 på Högbo Brukshotell (toppen ställe) 
Söndagen avslutades med en partiledar debatt med landsbygspolitik i fokus. Vet inte om det sas något viktigt för jag var och fick information om Landsbygdsnätverket i Sverige i EU:s fonders utställningsbås. Tidigare hade jag pratat med Daniel Larsson (Coordinator Norra Mellansverige för ESF rådet) samt några till. Så många mötet och så liten tid. Får väl plocka upp trådarna senare.

I vår buss på vägen hem startade utvärderingen av hur de lyckats i Gävleborg och hur upplägget skulle vara i Västernorrland om man skall söka (och få) Landsbygdsriksdagen till 2018. 2016 gick ju till Gotland. Hoppade av i Hudik så jag fick inte höra vad de kom fram till men Claes rapporterade någon timme senare att arbetet fortsatte. Får väl höra på nästa styrelsemöte.

Det går nog inte att redogöra för allt för då skulle man nog få hålla på en vecka och skriva. Jag kan redan nu rekommendera andra att åka nästa gång. Ser redan fram emot den 3:e riksdagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar