tisdag 25 juni 2019

En stund med Nils Hertzberg

Digitaliseringsrådets kanslichef Nils Hertzberg
Jag träffade Nils första gången när vi hamnade vid samma bord på en hearing om bredbandsutbyggnadens utmaningar för ungefär 10 år sedan.

Han skulle snart bli kanslichef för Bredbandsforum och jag var från Ornö.

När vi presenterade oss för varandra (det var mest folk kommunikationsföretagen typ Telia och Tele2,  olika lobbying grupper som fastighetsägarna,  SKL samt lite annat löst folk som mig) så frågade man mig var jag var ifrån. Jag svarade Ornö fick motfrågan vad det var för företag och måste svara att jag bodde där. Jag höll på att skriva rapporten
Informationsteknologins betydelse för skärgårdsutvecklingen 
och var där för att samla information. Jag visste inte då att Nils var en av hjärnorna bakom Bredbandsforum men jag måste säga att det gjorde dom bra.

Det var ur detta perspektiv (en intressant hjärna och kanslichef för digitaliseringsrådet) jag ringde upp honom i morse och frågade om han hade tid en stund. Han sa OK utan att fråga vad det rörde sig om och jag fick en trekvart och kaffe med honom innan hans första möte på förmiddagen.

Min fråga till honom var: Hur går det?


Försiktigt positiv men något diffust

Svaret är inte lätt på denna fråga men han gav mig ändå en bra bild. Så gott man kan (oförberedd som han var) en liten stund innan ett möte.

För det första är målet (Sverige skall bli bäst i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter) inte riktig lika enkelt att mäta som det var i Bredbandforum (år 2020 skall 90% av alla hushåll och förtag ha tillgång till minst 100 Mb/s).

För det andra är inte alla berörda departement inblandade i arbetet.

Några andra iaktagelser:
- Det saknas kompetens (hos medborgarna, hos tillverkare av system, ...)
- Det saknas stödsystem
- Ansvaret för olika delar är inte klart
- Ledarskap saknas också (min anm: som ett resultat av diffust ansvar?)
- Resurser saknas på många ställen (t.ex. små kommuner men även i myndigheter)

Det som är bra är att man kan se på andra länder som (Finland, Storbritanien, Canada, Singapore) och få ideér. Jag vet själv att modellen för bredbandsforum i Sverige inte fanns någon annanstans utan det var Nils idé hur det skulle se ut.

Man har tillsatt Digitaliseringskoordinatorerna (under ledning av Tillväxtverket) i alla regioner (som har tillväxt som fokus).

DIGG (Myndigheten för digital förvaltning) är bildat och igång.

eSam (samverkan mellan 23 myndigheter och SKL) är igång sedan ett antal år.

Sverige är ett teknikpostivt land.

Utmaningarna ligger bl.a. i att minska det digitalt utanförskapet i Sverige (hundratusental har inte tillgång till internet). Detta beror på olika saker bl.a. socioekomiska faktorer och en äldre befolkning som aldrig använt internet eller sett behovet.

Jag har själv inte gått igenom den dokumentation som är upplagd på Digitaliseringsrådet hemsida eller analyserat rådets sammansättning och är därför tacksam att jag fick en stund med Nils nu när jag ändå var i huvustaden på besök.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar