söndag 15 januari 2017

Självkörande fordons betydelse för Sverige

https://www.itrl.kth.se
Har haft förmånen att medverka i 3 workshops på ITRL.

Målet med övningen var att skapa olika scenarior om vad självkörande fordon har för betydelse för persontransporterna för Sverige i perspektivet 2030/2050. Övning kommer att resultera i ett dokument som kommer att publiceras i februari. Ser fram emot det.

Det som slagit mig är att drivkrafterna (från samhällets sida) för självkörande fordon (både för person- och godstransporter) är olika beroende på om vi tittar på de större byarna med omnejd (Stockholm, Göteborg och Malmö) eller landsbygden.

Runt och i de större byarna har det mycket att göra att kunna packa in mer trafik på samma yta eller kunna utnyttja tiden mer effektivt när man sitter i bilköer.

På landsbygden kommer det att kunna innebära att vi återigen (som innan 1960-talet) kan bo där utan äga en egen bil. Om egna bilen (och urbaniseringen) dödade servicen på landsbygden så kan självkörande fordon återinföra den.

Anledningen har med ekonomi att göra. Speciellt med hushållningen med sin egen tid.

Om fiber gör det möjligt att bo och verka var som helst i Sverige kommer självkörande fordon att göra att man kan göra det utan att äga en egen bil (eller båt om man bor i skärgården).

Vi vet idag att självkörande fordon kommer att införas i samhället. När kostnaden sjunkit så långt ner att de konkurrerar med egna fordonet kommer det att ta 10-15 år (fordonsflottan måste bytas ut) innan hela samhället består av självkörande fordon. Att köra egen bil blir en hobby eller fritidsintresse.

Självkörande bilar finns ju redan påstår en del. Ja det är sant men det intressanta är när fordonen varken behöver ratt eller pedaler samt klarar alla typer av vägar, trafiksituationer och väder. Alltså helt autonoma fordon som klarar av trafiken bättre än människan.

2021 är det året anser Ford. Sen tar några år innan kostnaden kommit ner. Optemistiskt 2025. Efter det tar det 15 år innan fordonsflottan är utbytt.

Undrar om detta leder till en ruralisering av Sverige? Själv tror jag det. Frågan är då när vi når "peak tätort" i Sverige?

Detta borde intressera samhällsutvecklare och planerare (politiker, tjänstemän, forskare, företag, privatpersoner, ...) i hela Sverige.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Jag jobbar på tidningen Land och skulle gärna vilja komma i kontakt med dig.
    Hälsningar
    Camilla Olsson, Land
    camilla.olsson@land.se

    SvaraRadera